Toate sfârșiturile sunt la fel de Andrei Cioată: Recenzie

*Mulțumesc Andrei, pentru micul univers dintre coperți dăruit*

Gen: Dramă

Editură: Celsium

Anul apariției: 2015

lansare-carte-cioata1.jpg

Descriere:

Toate sfârșiturile sunt la fel prezintă povestea lui Andrei, un spirit rătăcitor într-o lume cu dezamăgire pe post de pânză și durere în loc de acuarele. În carte reușim să ne dăm seama cât de fragilă este fericirea cu adevărat, cum nu putem fi siguri nici de ce ne aduce următoarea clipă, poate confuzie, dispreț, împlinire sau disperare? Andrei știe acest lucru încă din copilărie, pe când râdea și se juca și se simțea bine, viața l-a adus în pragul în care să nu-și mai găsească locul niciunde. Zilele devin repetitive, monotone, dar băiatul încearcă să scape din cursă, să readucă culorile, frumosul, fericirea în drumul lui și al mamei sale.

Până la urmă găsește o cale, dar este pusă la îndoială, căci nu-i aduce decât mai multă tristețe și durere, însă speranța este vie, este încă acolo, iar Andrei ajunge să se regăsească și să-și împlinească dorința arzătoare: să-și făurească propria poveste în cuvinte.

13265930_1693212320929513_7596442487036553722_n.jpg

Am înțeles prea târziu drama propriei mele existențe, pe care mi-am construit-o crezând că undeva, la capăt, un eu diferit mă aștepta cu niște haine noi, iar după ce îmi voi fi îmbrăcat goliciunea, după ce îmi voi fi întins corpul și avânta în larg, aveam să fiu, în sfârșit, fericit și capabil să îmi răspund întrebărilor care nu-mi dădeau pace.

Părerea mea:

Sunt într-o dilemă. Stau cu privirea ațintită în tavan și mă întreb… Oare există cuvinte, oare chiar există cuvinte care să descrie cât de minunată a fost această carte? Care să concureze cu toată acea puzderie de litere și sunete ce se contopesc și ajung până la urmă să devină sentimente, și nu cuvinte?

“Număr lacrimile care-mi curg în caravanele de stele care, cântând, trec deasupra cerului. Învățații le numesc constelații, dar eu cred că sunt ochii oamenilor care nu dorm, care icnesc de durere”

Urechile pur și simplu mi-au dansat de la început și până la sfârșitul romanului! Stilul autorului de a scrie, grija cu care-și selectează cuvintele, hipersensibilitatea lui… Trebuie 13339557_1693212334262845_6542771046598610309_n.jpgsă recunosc că m-au înduioșat profund.

Andrei trăiește pentru a-și face mama fericită, însă aceasta ia unele decizii cu care el nu este de acord, iar prin urmare, Andrei preferă să fugă decât să accepte acțiunile ei.

Odată cu fuga lui, Andrei evadează din tot ce înseamnă adevăr și realitate, etichetându-le drept ‘minciuni’, renegându-le. Își caută disperat locul în altă parte, alături de altă persoană la fel de sinceră și caldă pe care să o strângă în brațe. Apariția acestuia în viața lui Andrei a lăsat o urmă adâncă chiar și după ce a dispărut, deoarece prin prisma acelui chip zâmbitor a descoperit un alt tip de dragoste, neexprimentat până atunci. Mi-a plăcut în mod special acest personaj, numit simplu ‘B.’ Mi-a plăcut ironia lui, non-conformismul aproape amețitor și chiar tandrețea de care a dat dovadă uneori.

În schimb, personajul pe care l-am detestat a fost Irina, o ființă pe care am considerat-o de plastic, superficială… Aceste două persoane au avut un rol important în maturizarea lui Andrei, pe parcurs și-a dat seama ce este important pentru el, precum și ceea ce avea să facă.

13254081_1693212307596181_6576808895273817096_n.jpgDin păcate, soarta își arată din nou colții, iar noi aflăm motivul pentru care încă din prima pagină ne mărturisește că acesta este pe moarte. Totuși, el ne povestește chiar cu indiferență cum s-a luptat cu boala, fără a dramatiza sau a pune accent pe unele detalii. Mi-a plăcut că s-a axat pe cu totul alte gânduri în ultimile sale (probabil) zile, că s-a luptat să-și ducă la capăt sarcinile pe care simțea că le avea.

Toate sfârșiturile sunt la fel este o perspectivă diferită asupra adolescenței, nu toți -precum nici eu- ne putem regăsi prea mult printre rânduri, dar povestea s-a meritat știută, simțită… Este o creație al unui autor autentic, un refugiu din monotonie, un stil de viață.

Recomand cu căldură această carte tuturor!

Cartea poate fi comandată AICI.

Lili 🙂

 

2 comments on “Toate sfârșiturile sunt la fel de Andrei Cioată: Recenzie

  1. barbalata mirela says:

    Din descrierea ta cartea pare interesanta. Nu resping ideea de a o citi insa nu o trec la prioritati. Cel putin asta simt acum.
    Dar mi s-a mai intamplat sa ma razgandesc 🙂

    Liked by 1 person

Leave a Reply

